Blockeringar..

Jag kom att fundera på något viktigt idag. Jag uppmärksammade en egenskap hos mig själv, som jag inte tidigare uppfattat. Det hände visst något. Jag har lagt mycket tid på att försöka analysera mig själv och vad jag vill med mig själv, inte med mitt liv utan hur jag vill vara, vad är mitt mål i mig själv? I vilket värdefack vill jag placera mig själv i? Och om jag nu har gjort mina val i dessa, så varför tar jag inte bara och förändrar mig själv? Och lever upp till dem? Utan fortsätter dock som vanligt med samma beteendemönster.... och då hände något, det sa bara klick i en viss situation..jag visste att det var fel, men jag agerade totalt annorlunda emot mig själv.
Jag grubblade över det ett tag efteråt, att vad det var som hände egentligen. Då förstod jag.
Det var en blockering.

Jag läste lite om blockeringar..det sitter nu och gnager i mig. Jag har upplevt, verkligen upplevt en blockering medvetet. Det är lätt att man ofta gör och säger något, utan att riktigt förstå att det är en blockering i dig själv du just nu upplever.

Att du försöker blunda för verkligheten och bara acceptera situationen, trots att du blivit kränkt eller känt dig nedtryckt på något sätt eller försökt för mycket utan resultat.
Kanske ville du ha just den där bekräftelsen du faktiskt verkligen skulle behöva mest av allt, men vet att du inte kan få det, trots detta så fortsätter du försöka oavsett ditt nederlag. Jag kan inte förklara det mycket bättre, kanske ifall du tänker dig en situation som du hoppats skulle bli som du tänkt dig och det inte alls blir så. Dina förväntningar går i kras och det nederlaget du just upplevt, döljer du väldigt bra och fortsätter, som om de skulle vara uppfyllda trots allt.
Du skapar dig själv en hinna över verkligheten, vill inte se och kanske intalar dig själv också till att allt är faktiskt ganska bra nu. Det är en blockering jag talar om.

Jag googlade och läste alltså lite om blockeringar och förstår nu vad det handlar om. Vad min blockering handlar om. Det har att göra med minnen och upplevelser i uppväxten eller kanske nyliggande konflikter som sänkt på ditt självförtroende eller självbild och som gjort att du fastnat i detta. Jag förstod min blockering om vad det handlade om med hjälp av att jag kopplade den situationen jag var i till en liknande situationer jag upplevt tidigare med mina nära eller med andra och begrep också att jag upplevt samma mönster i min uppväxt. Så därmed har jag "skaffat" mig en blockering.

Nu när jag känner till den, vet jag att det är något jag måste jobba på. Men allt är visst inte så lätt. Jag blev själv förvånad över mitt svaga beteende, uppmärksamma ett "svagt" beteende, för det är vad en blockering är. Man skyddar sig helt enkelt. Jag ser det här som en höjdpunkt idag, för nu vet jag det och varför jag gjorde det. Tänk att det ska ta sån tid att komma på något..som en blockering. Har du några? Och ifall vad och vet du varför du specifikt har just den blockeringen? ...det kan vara både spännande och skrämmande att komma på dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0