Har du valt din vän/relation?

Självrespekt. Vad är det? För mig är det att sätta värde och kunna acceptera sig själv precis som man är. Det viktigaste dock är att inte låta sig behandlas på ett nedvärderande och kränkande sätt, att du ser ditt eget värde i hur viktig och betydelsefull du är inte bara för andra utan faktiskt mest för dig själv. För om du inte sätter högt värde på dig själv, hur ska just din styrka kunna växa då?

Det var någon som sa en gång något jag aldrig glömmer, vem det var kommer jag inte ihåg, men det fick mig i alla fall att tänka efter då jag själv just då inte mådde så bra. Jag gick och funderade mycket på varför just jag skulle må såhär? Varför skulle jag drabbas av sånt här? Vad hade jag gjort för nåt för att förtjäna att må såhär dåligt?
Jag förstod inget och fortsatte i samma spår, med samma vänner och sk. "vänner" jag trodde betydde ändå något för mig..samma sorts relationer osv. och så fortsatte cirkeln.
Jag fick nya törnar och motgångarna haglade mot mig.

Så vad var det nu hon sa? Den där meningen..som jag aldrig skulle komma att glömma, som väckte en eftertanke inom mig.

"Det växer det du uppmuntrar till"

Alltså..du väljer dina vänner
..då väljer du hur du mår
..då väljer du ditt värde..
och visar var du står...

Dem du umgås med påverkar ditt sinne omedvetet och väljer ditt mående, som du i sin tur delger dig med andra. Du tror att du kan stå emot detta påverkande..kanske på ytan är du duktig att dölja dina känslor, men falsk glädje är svårt att dela med sig av, det lyckas man sällan med.

Mitt råd till dig som känner dig dålig och kränkt är att se efter vilka du umgås med och varför.
Ger dem dig gott självförtroende och får dig att må bra? Om inte..så blir du sämre och blir svag..om ja..så växer din styrka och glädje, kanske kan dessa sk.vänner då även bli försiktigare i sitt beteende och se DITT värde på samma sätt, som DU gör.
Så välj med omsorg, det är DU värd. Vi lever inte länge på jorden, värna om den tiden och se till att må bra..bara då kan även vi andra känna det...och inte må dåligt över att du också gör det.

Ps. Vill du att det ska växa vackra blommor på din trädgård eller ogräs..det beror helt på hur du sköter den..precis som du sköter dig själv...

Kram C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0