Jag kör på "autopilot"..idag.

Vad är det som får mig att gå upp på morgonen? Finns det några hjälpmedel?
Jag får så dåligt samvete, när jag sover för länge och slösar bort en del av tiden på dagen.  Konstigt nog blir jag även tröttare ju senare jag stiger upp ur sängen. Jag tror visst att flera andra har upplevt samma sak som jag. Man får helt enkelt mer gjort under dagen om man går upp tidigt. Det piggar upp min självkänsla, så måste det vara, då brukar jag må så bra, känner mig lite stolt över att jag tagit mig upp ur sängen, ja i tid.

Kanske är det så att det är en viss stolthet inom mig som växer då, eller att min hjärna kommer igång bättre och får mig också att känna mig mer positiv, jag vet inte om det finns någon forskning inom det, troligtvis.
För sover jag in sent på dagen och går upp sent, så känner jag mig ovanligt eller kanske ändå vanligt nog tröttare än om jag hade gått upp tidigt på morgonen. Jag blir seg, det har jag upplevt ofta, inte nog med att jag blir "mossig" i huvudet. Det är som om hjärnan inte kommer igång med speedfart på samma sätt annars. Jag blir trögtänkt, orkar inte, jag har dåligt samvete för att jag slösat bort halva dagen..morgonen, jag skulle ha fått gjort så mycket mer annars, kanske kommit på bättre saker att skriva om, varit mer intelligent.

Min tanke är nu att jag faktiskt leder mig själv till en negativ inställning...jag har ingen ork eller lust till något som laddar upp mig, jag finner ingen kraft till att köra igång med något nytt...kanske imorgon, då ska jag gå upp tidigare, kanske redan vid 8.00, för då ska jag hinna träna också och sen skriva en del och kanske gå på stan, om det inte regnar kan jag säkert klippa gräsmattan och så måste jag se till mina räkningar, sortera lite och städa, kanske också hinna ringa några viktiga samtal, men.... imorgon. Just nu orkar jag inte, jag kör på "autopilot" utan egentlig mål.
Min hjärna och kropp samspelar inte. Jag borde...men...okej, nu borde jag skärpa mig. Det regnar ute, trist, jag borde träna, jobbigt, kanske äta frukost, fast jag är inte så hungrig...men jag måste..annars kan jag ju dö..om jag inte äter...måste, jag måste..sä känns det.

Jag kom över en artikel på http://www.lifemanship.net/blog/ om vad som ger lycka? Där jag kom fram till en punkt om mindfullness.. jag fastnade. Jag känner mig inte här och nu, just nu, för jag tänker på allt jag ska göra imorgon.
Om du har mål att sträva efter, så finner hjärnan lösningar, som hjälper dig att lättare kunna ta beslut och hjälper även att filtrera bort allt skit ifrån din hjärna, så står det i artikeln. Visst stämmer det! Jag har ju inget mål idag, jag kör på autopilot och tänker istället på framtiden..på vad jag ska göra imorgon...morgondagen är mitt mål, inte idag, därför är jag helt passiv och lever inte i nuet.
Så då vet jag det...vad bör jag göra då?

Jag måste ändra på min inställning, kanske fungerar det att göra en sak i taget?
Plocka in morgondagens uppgifter kanske liite försiktigt in i dagens, men bara en i taget så får jag se...annars pallar jag inte, det blir för jobbigt annars. Jag måste..måste gå upp tidigt...imorgon, för då är det minsann en ny dag för mig.

Tack och hej, vi syns imorgon.
Ha en trevlig dag ...idag.

/Kram på er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0