Är du god eller bara för snäll?



Foto:Hans Engström

Allt är relaterat till något och är man rak mot någon kan det vara en god gärning för den andre om inte för sig själv. Rakhet anses ofta vara en kylig egenskap och missuppfattas ofta till att uppfattas som elak, därmed vill folk gärna vara snälla, vilket blir resultatet till skenhelighet och oärlighet.

Jag vill dra ett streck över gott och ont och förespråka för ärlighet före oärlighet, vilket inte är lika med elakhet, det kan bli en god gärning att säga sanningen ibland, även om det kan svida. Dock vet bara du själv vad som är rätt för dig, då andra kan tycka helt annorlunda. Så vem är ond eller god?.. alla har sina egna avsikter med allt.
Vi lever nog i en egocentrisk värld trots allt...alla vill väl dock bli bättre i sig själv.

För visst börjar allt där, i hur du behandlar dig själv. Har man blivit utnyttjad för sin snällhet...vilket många säkert har, är det lätt hänt att man blir egoistisk, allt för att bättra på sin självbild. Det handlar om att stärka sin integritet och respekt för sig själv, för inte förrän då kan man visa den respekten för andra. Det är en klurig väg att gå innan man lärt sig hur man får respekt tillbaka...integritet är ett stort värde som man antingen har orubbat eller måste jobba sig tillbaka till. Inte förrän då kan man nog få åter det man ger.

Jag tror att man måste vara tydlig var gränsen går i en relation, för att inte rubba respekten för varandra och såra varandra på ett tillåtet sätt. Så vad är det som får oss att tro gott om andra och göra dessa handlingar? Det har väl delvis med dålig självbild att göra och ett behov på att vilja duga för för någon. Rädslan att bli övergiven och sårad återigen och få börja bygga upp sin självbild igen. Alla vill ju bli accepterade för den man är inte för vad man gör. Allt handlar väl om att man vill existera som JAG för andra och bli accepterad för det.

Kommentarer
Postat av: Molior

Precis som jag svarade på din kommentar i http://www.lifemanship.net/blog/nice-guys-finish-first

så handlar detta mycket om hur man kan förmedla sin ärlighet på. Som jag skrivit om i http://www.lifemanship.net/blog/relationsmassiga-rad-till-mannen-kvinnan så kan man följa den enkla tumregeln att förklara sin sak genom XYZ. Alltså "x är fel, jag känner mig y och vill att z".



Mycket av det du skriver om tas upp i Dr. Pauls produkt MindOS som jag tror du skulle gilla skarpt.



may peace be upon you

/Molior :)

2008-07-03 @ 20:33:25
URL: http://www.lifemanship.net/blog
Postat av: chicadella

Tack..gjorde återbesök för ett svar åt dig på er sida..tog ett tag att läsa igenom.

2008-07-03 @ 23:31:10
Postat av: Tiszle

Jag håller verkligen med dig. Att vara ärlig och rak är A & O för att ha ett rent hjärta. Att möta andra med den respekten (som ett ärligt svar faktist ger/är) är ju så man önskar att man själv blir bemött. Visst ibland är "vita" lögner okej. Men det beror helt och hållet på vad det handlar om.Jag försöker alltid vara så ärlig jag kan mot människor jag träffar. Kan nog ofta uppfattas som kall men om någon frågar om din åsikt ja, då är det väl inte mer än rätt att svara.

Har under livets gång ändå fått positiva reaktioner från mina vänner och familj och ja, även främlingar som av någon anledning önskar ett genuint svar.

Man lär ju sig hur man svarar så att det inte uppstår onödiga konflikter. Jag är sååå trött på att många inte svarar ärligt på grund av avundsjuka. Ta exemplet: Att shoppa kläder med sina vänner. Jag anser inte att man är någon vidare vän om du inte svarar ärligt på hur kläderna sitter. Är de för stora el för små så säger man det. Punkt slut. Sen hjälper man sina vänner att hitta de kläder som faktist är till deras fördel. Så gör iafl jag och jag tror nog att mina vänner gör det samma för mig.



Ps. tack för den fina kommentaren du skickade till mig. Vet vad du menar.. d.s



Ha det bäst!

2008-07-07 @ 11:30:50
URL: http://tiszle.blogg.se/
Postat av: chicadella

Tack och ha det bra du med Tiszle.

:) .

2008-07-07 @ 19:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0