"Det man lägger energi på växer"

Jag läste en liten artikel om meditation och har tänkt på det att röja undan tankar. Det är visst bra att försöka det ibland. Bara att tänka på just ingenting. Jag har aldrig riktigt tyckt att meditation passar för mig..och kanske gör det inte det heller, så mycket som rör sig inom mig...tror jag skulle bli orolig och börja tänka igen...men att lära sig att styra sina tankar..är väl en annan form av balans i själen...eller vad man nu kallar det för?

Jag tror att det är fullt möjligt att träna upp sig mentalt till att lära sig att påverka sina tankar.
Positiva tankar ger positiv energi, det man lägger energi på växer, blir starkare och det andra som skapar oro blir allt svagare. Jag är ändå försiktig nuförtiden att inte bli en så kallad "tyst medlöpare" bland vänner och i åsikter för att slippa konflikter...tror nog det däremot ger "gödsel" för mer av just det. Vi vet ju ändå vad som är rätt och fel, men det verkar som att det vanligen är lättare att sätta ett lätt silkeslakan över sinnet och förfina de fula orden, som än mer blir till sarkasm eller förtryck. Sällan man träffar riktigt ärliga människor faktiskt..

Nä det är faktiskt inte så enkelt, som det låter. Kanske också uppfattas, som självklart att lägga energi på rätt saker, men vi är mer komplexa än så...någon annans bästa kan bli viktigare än vi själva..och så blir vi trötta och irriterade, tills vi ger upp och inte behärskar oss längre och sjunker djupare och..blir deprimerade, förbannade, sorgsna, skamfyllda eller rent av bittra. Fy förbaskat..

Livet är kort och vi äger inte våran kropp så länge..!
Lev väl.

C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0